Vastavalokuvan kontrasti

Kun kuvataan suoraan vasten aurinkoa, tuloksena on usein kuva, jossa on jyrkät varjot ja hailakka taivas. Mutta kuva herää eloon, kun kuvataan raakakuvia ja otetaan käyttöön pari kätevää niksiä.

maanantai 22. heinäkuuta 2013

Kameran dynamiikkakyvyt joutuvat lujille, kun kuva otetaan suoraan vasten aurinkoa. Valotusautomatiikalle tehtävä on lähes ylivoimainen, sillä se ei voi mitenkään tietää, pitäisikö kuva valottaa kirkkaiden huippuvalojen vai puiden alle jäävien syvien varjojen mukaan. Yhtään helpommalla ei pääse kuvakenno, jonka pitäisi tuottaa mielekästä kuvadataa samanaikaisesti huippuvaloista ja varjoista. Tuloksena on usein kompromissi, jossa sävyalueen kumpikaan pää ei esiinny edukseen. Tilanne ei kuitenkaan ole toivoton, jos kamera on säädetty ottamaan raakakuvia. Niissä on näet huomattavasti enemmän informaatiota kuin jpeg-kuvissa, ja niistä saa sävyjä esiin. Toinen keino on valottaa kuva niin, että vain aurinko palaa puhki. Kameratekniikkaa esiteltiin lehden edellisessä numerossa. Nyt katsotaan, millaista kuvankäsittelyä vastavalokuva vaatii.

Ehkä sinua kiinnostaa...

Saat jännittävää sisältöä suoraan sähköpostiisi!