Facebookilla on 360 asteen virtuaalikamera

Facebook matkalla virtuaalitodellisuuteen

Virtuaalilaseille on lähitulevaisuudessa käyttöä sosiaalisessa mediassa.

perjantai 29. huhtikuuta 2016

Maailman johtava sosiaalinen media Facebook tähtää tosissaan virtuaalimarkkinoille. Mutta koska Facebook elää jakamalla sisältöjä, on käyttäjien voitava ensin luoda 360 asteen videoita ja kuvia, jotka toimivat ja näkyvät virtuaalilaseilla, jotta jaettavaa ja nähtävää olisi.

Vielä nyt virtuaalivideoita kuvataan monenkirjavilla kameraviritelmillä, mutta Facebook ei aio olla tässäkään asiassa jälkijunassa. Uuden Facebook Surround 360 -kameran on tarkoitus ratkaista monia teknisiä ongelmia, joita 360 asteen kameroissa vielä on.

Surround 360 muistuttaa isoa hyrrää, mutta siinä on 17 kameraa, joista 14 kuvaa ympäristöään joka puolelta ja kolme laajakulmaa tallentaa kaiken ylä- ja alapuolella tapahtuvan.

Surround 360:n suuri kameramäärä on suuri edistysaskel, sillä tähän asti monet 360 asteen videot ovat olleet teknisesti kömpelöitä.

Toiveissa virtuaalivideot

Surround 360:n kehitystyö alkoi vuosi sitten osana Facebookin strategiaa, jonka tähtäimessä oli saada entistä enemmän videoita käyttäjien uutisvirtaan.

Facebook ei ole ryhtymässä kameranvalmistajaksi – mutta toisaalta videot eivät lisäänny eikä niiden laatu parane ilman kameroiden kehittämistä.

Surround 360 -videoista kiinnostuneiden kannattaa vielä odottaa jonkin aikaa. Vaikka kyse on ns. open source -tyyppisestä projektista, maksavat yhteen kameraan tarvittavat materiaalit nyt lähemmäs 30 000 dollaria eli yli 25 000 euroa.

Videoiden on aikanaan määrä näkyä Samsungin Gear VR ja Oculus Rift -virtuaalilaseilla sekä Facebookin omassa sovelluksessa.

Kesään mennessä projekti tulee Githubiin, minkä jälkeen sen käyttäjät voivat jatkokehitellä omia versioitaan tästä sosiaalisen median uutuudesta.

Ehkä sinua kiinnostaa...

Saat jännittävää sisältöä suoraan sähköpostiisi!