EOS 5D Mark II
EOS 5D Mark II

EOS 5D Mark II

Kolme vuotta sitten EOS 5D oli markkinoiden ainoa täyden kennon digikamera. Sen jälkeen Nikon ja Sony ovat liittyneet tähän kameroiden aateliin ja Canonin on taas täytynyt kehittää uutta. Testauksen tulos on se, että Mark II paras digikamera, jota olemme koskaan kokeilleet.

perjantai 5. joulukuuta 2008

Kolme vuotta vanhalle EOS 5D:lle ehdittiin jo odottaa seuraajaa. Monet odottivat, että uuteen malliin tulisi uudenlaisia ominaisuuksia. Kun kameraa päästiin sitten oikein kokeilemaan, päähuomio kiinnittyi loistavaan automaattitarkennukseen ja kuvan laatuun.

Riittävän hyvän ja pienikokoisen täyden kennokoon huippukameran tekeminen ei ole helppoa. Tämä japanilainen yritys oli luonut hyvän mallin nykyaikaiselle ammattikameralle 5D-mallillaan vuonna 2005. Sony Alpha900 asetti uuden standardin tarkkuudelle ja yksityiskohtien toistolle ja vastaavasti Nikon D700 näytti kesällä, että hämärässä saa korkeilla ISO-lukemilla hyvin vähäkohinaisia kuvia. Sony ei onnistunut suurten herkkyyksien kohinattomuudessa. Nikonin yksityiskohtien toisto on hyvä, mutta ei loistava.

EOS 5D

Uuden EOS-kameran vahvuus on siinä, että se on onnistunut sekä tarkkuudessa että kohinattomuudessa. Yksityiskohtien toistossa uusi Canon on Sonyn luokkaa. EOS 5D Mark II on hämärässä kuvattaessa melkein yhtä hyvä ja kohinaton kuin Nikon.

Kuvat ovat 5D Mark II:lla loistavia ISO 3200:aan, ISO 6400 -herkkyyttä voi käyttää vielä hyvin, ja jopa ISO 12 800 -herkkyys on vielä käyttökelpoinen moniin tarkoituksiin. Sen lisäksi Canon on yksityiskohtien toistossa selvästi parempi kuin Nikon.

Vielä A4-kokoisissa tulosteissa ei näiden kameroiden kuvien välillä näe eroa. Eroja alkaa näkyä selvästi suuremmissa kuvissa tai voimakkaissa osasuurennoksissa. Asialla on varmasti merkitystä, kun haluaa myydä kuviaan hyvin painettavaan aikakausilehteen.

Linssien profiilit netistä

Valotuksen korjausta ei tarvitse kovin usein säätää kameran takana olevalla suurella säätimellä. Värien toisto on täyteläinen ja kaunis. Vain oikein heikossa keinovalossa valkotasapaino pitää säätää käsin.

Jpeg-kuvien säädöt voi tallentaa kätevästi Picture Styleen. Tähän asetukseen voi tallentaa haluamansa värisäädöt, terävyyden ja kontrastin, joka sopii muotokuviin, maisemiin jne. Omia kuvapro- fiileja voi tehdä vapaasti. Ne saadaan käyttöön yhdellä nappulan painalluksella ja valitus asetukset näkyvät näytöllä. Tämä on tärkeä säätömahdollisuus, jos haluaa saada suoraan kamerasta sopivaksi käsiteltyjä jpeg-kuvia. Nikonissa ja Sonyssä on vastaavanlainen mahdollisuus, mutta niissä säätö ei toimi yhtä hyvin käytännössä.

Canonin uusi Auto ISO muistaa huolehtia sopivasta valotusajasta ja ottaa siinä huomioon objektiivin polttovälin. Aika on esim. 250 mm:n objektivilla 1/250 sekuntia tai lyhyempi. Lyhyt valotusaika varmistaa tarkat kuvat. Erityinen Peri pheral Illumination Correction korjaa automaattisesti vinjetoinnin Canonobjektiiveja käytettäessä. Kamerassa on valmiiksi 40 objektiivin tiedot ja internetistä voi ladata vielä yli 60 objektiivin profiilit.

Täyden koon kameroihinkin voi tulla pölyä kennoon, mutta uudessa EOS 5D Mark II:ssa tähän asti paras Canonin tekemä pölyn poistotoiminto. Canon-järjestelmäkameroiden automaattinen tarkennus on aina ollut nopeampi ja tarkempi kuin kilpailijoilla ja on sitä edelleen.

Tarkennukseen voisi sentään toivoa useampia tarkennuspisteitä ja ne voisivat olla kaikissa valaistusolosuhteissa selvästi erottuvat. Ensimmäisenä ammatikamerana 5D:ssä on kasvojen tunnistus ja automaattinen tarkennus suorakatselua käytettäessä. Se on paras tähän asti näkemistämme. Kompaktikameroissa kasvo pitää näkyä edestäpäin, jotta kamera tunnistaisi ne. Tässä kamerassa tunnistus onnistuu profiilistakin.

Huonoa on se, ettei suorakatselussa ole jatkuvaa tarkennusta. Kameran takana olevaa AF-ONpainiketta pitää painaa jotta kamera tarkentaisi. Sama tarvitaan myös videokuvauksessa. Se toimii hankalammin kuin Sony Alpha350:n hyvin toimiva jatkuva tarkennus suorakatselussa.

Sony Alpha350

Peilirakenne on täyden kennokoon kamerassa suuri ja sen ansiosta myös tähtäinkuva on suuri ja sen käyttö on ilo. Tähtäinkuva on suuri ja selvä. Jos tähtäinkuvaan haluaa apuviivat, kameraan on vaihdettava EG-Dtähyslasi. Se maksaa noin 50 euroa. Lcd-näytön koko on kolme tuumaa ja tarkkuus on 920 000 pikselillä huippuluokkaa. Näytön katselukulma on 170 astetta.

Canonin uusitut valikot ovat luokan parhaat. Kameran päällä olevat painikeet ovat samanlaisia ja lähellä toisiaan. Jos haluaa tehdä säätöjä tähtäintä käyttäessä, tulee helposti painaneeksi väärää nappulaa. Erikseen hankittava paristokahva antaa hyvän lisätuen varsinkin pystykuvia otettaessa.

Lue loput testistä DIGI KUVA -lehdestä 18/2008

Ehkä sinua kiinnostaa...

Saat jännittävää sisältöä suoraan sähköpostiisi!