EOS R5:n myötä Canonilla on lopultakin ammattilaisluokan peilitön kinokoon järjestelmäkamera. Suurenn 44,8 megapikselin tarkkuuden lisäksi R5:n muotoilu on parempi kuin EOS R:n. Ärsyttävä ohjauslevy on korvattu käyttökelpoisella joystickilla, jolla voi esimerkiksi valita tarkennuspisteen. Myös EOS 5D-malleista tuttu iso säätökiekko nopeuttaa asetuksia. R5:een menevät sekä SD-kortit että salamannopeat CFexpess-kortit. Siinä on järkeä, osittain siksi, että R5 ottaa kuvasarjoja jopa 20 kuvan sekuntinopeudella puskurin hyytymättä, ja osittain siksi, että kamera kuvaa ensimmäisenä luokassaan 8K-videota. Laatu on hienoa ja yksityiskohdat näkyvät hyvin sekä huippuvaloissa että varjoissa, mutta se asettaa omat vaatimuksensa. 20 kuvan sarja vie gigatavun verran tilaa. 8K kuluttaa akkua, ja kamera lämpenee nopeasti. Saimme lämpövaroituksen ja kuvaus katkesi jo 15 minuutin kuvaamisen jälkeen.
Valokuvien valotus on varma ja yksityiskohtien toisto loistava. Se on lähes samalla tasolla kuin Sony A7R IV:ssä, jossa on 60,2 megapikseliä. Kohinattomuudessaan Canon on lyömätön. Kuvat ovat yksityiskohtaisia ISO 25 600:ssa ja jopa ISO 51 200 on käyttökelpoinen. Kehittynyt automaattitarkennus suoriutuu mainiosti ja on Sonyn tasoa. Pystyimme helposti seuraamaan liikkuvia kohteita, ja muotokuvissa huomasimme, miten nopeasti tarkennus siirtyi silmästä kasvoihin ja takaisin, kun kuvattava käänsi päätään. Tarkkuus oli ylivoimainen. R5:ssa on kuvanvakain, joka tietyillä objektiiveilla lisää vakautta peräti kahdeksan aukon verran. 24–70 mm:n objektiivilla saimme illalla teräviä kuvia neljän sekunnin valotusajalla. Se oli erittäin vaikuttavaa. R5 on 650 euroa kalliimpi kuin Sony A7R IV, mutta maksamme erotuksen mielellämme kaksinkertaisesta nopeudesta, paremmasta etsimestä, näytöstä ja ergonomiasta sekä 8K-videosta.
HINTA
4850 euroa
Testikuvat
Värikorttien kuvat on otettu pienimmällä mahdollisella ISO-herkkyydellä ilman ISO-laajennusta, ISO 1600:lla, ISO 6400:lla ja korkeimmalla mahdollisella ISO-herkkyydellä laajennuksen kanssa.