Hashtagit ovat olleet olennainen osa Instagramia kuvapohjaisen palvelun synnystä lähtien. Hashtagien lisääminen julkaisun alalaitaan on ollut luonnollinen osa palvelun käyttöä.
Tähän asti hashtagit ovat olleet keino, jolla saatiin julkaisut näkymään laajemmalle yleisölle kuin vain omille seuraajille, sillä hashtagit ohjasivat Instagramin algoritmien avulla muita käyttäjiä heitä kiinnostavaa sisällön äärelle.
Instagramin toimitusjohtaja Adam Mosseri paljasti kuitenkin hiljattain, että hashtageilla ei ole enää samaa vaikutusta kuin ennen. Hakusanalla ja #:llä, ei ole enää merkitystä tavoittavuuden kannalta. Hashtag sellaisena kuin sen tunnemme, on kuollut, mutta se ei tarkoita, ettei sillä ole enää käyttöä ja että hashtageista täytyisi välttämättä luopua.
Vaikuttavatko hashtagit Instagram-sisällön tavoittavuuteen?
Yksinkertainen vastaus on ei. Hashtagit eivät enää vaikuta sisältösi tavoittavuuteen Instagramissa, eivätkä ne ole oikotie, jolla saat lisää katsojia ja seuraajia.
Instagram on myös poistanut mahdollisuuden seurata hashtageja.
Miksi hastag on kuollut?
Hashtagit ovat tähän asti olleet keino auttaa muita käyttäjiä löytämään heidän kiinnostuksen kohteitaan vastaavaa sisältöä. Tilalle on tullut kehittyneempiä algoritmeja, jotka voivat tarjota käyttäjille osuvaa sisältöä sen perusteella, mitä he katsovat, minkä kanssa he ovat vuorovaikutuksessa ja miten he yleensä toimivat alustalla.
Hashtagin kyky ohjata käyttäjiä osuvan sisällön suuntaan on heikentynyt myös sitä mukaa, kun sitä on väärinkäytetty keinona saavuttaa laaja yleisö. Olet luultavasti nähnyt julkaisuja, joissa on lukuisia yleisluontoisia tai harhaanjohtavia hashtageja, joilla ei ole juurikaan tekemistä julkaisun sisällön kanssa. Näillä ei ole enää mitään vaikutusta tavoittavuuteen.
Mihin hashtageja voi siis nyt käyttää?
Vaikka tuntemamme hashtag on kuollut, sillä voi edelleen olla hyödyllinen käyttötarkoitus.
Sitä voi käyttää organisointivälineenä ja koota projekteja tai valokuvasarjoja yhden tunnisteen alle (esim. #häät2025, #project365).
Hashtag voi toimia myös yhteisön merkkinä. Monet yhteisöt pitävät yllä tiettyjä hashtageja, joiden avulla voit edelleen löytää ja jakaa inspiraatiota (esim. #streetphotography, #analoglove).
Mitä voit tehdä, jotta sisältösi tulee nähdyksi Instagramissa?
Mitä siis voit tehdä saadaksesi sisältösi monien käyttäjien näkyville, kun hashtagilla ei ole enää samaa vaikutusta kuin ennen?
Nykyään kasvu Instagramissa perustuu yksinomaan algoritmin logiikkaan ja ihmisten käyttäytymiseen.
Kuusi asiaa, jotka toimivat Istagramissa nyt:
1. Tee sisältöä, jota algoritmi rakastaa
Video (Kelat) on voittaja: Instagram suosii keloja, koska ne pitävät ihmiset alustalla pidempään. Valokuvaajana voit tehdä ennen/jälkeen-videoita kuvankäsittelystä, videoita kulissien takaa tai pieniä diaesityksiä.
Vangitse nopeasti: Ensimmäiset 2–3 sekuntia ratkaisevat, katsovatko ihmiset pidemmälle. Käytä liikettä, tekstiä tai visuaalista koukkua.
Laatu > määrä: Instagram palkitsee enemmän sisältöä, joka pitää katsojat katsomassa pidempään, kuin useita keskinkertaisia julkaisuja.
2. Julkaise vähemmän – mutta parempaa
Sen sijaan, että julkaisisit jotain joka päivä, panosta:
Harkittuihin julkaisuihin, jotka on helppo jakaa ja tallentaa.
Sekoitukseen eri formaatteja (kelat, karusellit, tarinat).
Tarinankerrontaan "nättien kuvien" sijasta – ihmiset seuraavat persoonia, eivät pikseleitä.
3. Vuorovaikutus on polttoainetta
Vastaa kommentteihin nopeasti, koska se viestii algoritmille, että julkaisussa on elämää.
Kommentoi muiden julkaisuja omassa kuplassasi, se luo näkyvyyttä.
Käytä tarinoita aktiivisesti: kysymykset, äänestykset, ja kurkistukset kulissien taakse luovat suhteita, ja suhteet muuttuvat seuraajiksi.
4. Käytä yhteistöitä
Yhteisjulkaisut (julkaisun jakaminen toisen profiilin kanssa) voi tuplata tavoittavuuden.
Tägää malleja, asiakkaita tai brändejä, joiden kanssa teet yhteistyötä.
Käytä erikoistuneita yhteisöjä – se on usein tehokkaampaa kuin laaja-alaiset hashtagit..
5. Ole hakukelpoinen – ajattele SEOa
Instagram toimii nykyään kuin hakukone. Ihmiset etsivät hakusanoilla ”häävalokuvaaja Helsinki” tai ”muotokuvausinspiraatio”.
Käytä avainsanoja kuvatekstissä ja profiilin kuvauksessa.
Käytä muutamaa relevanttia, erikoistunutta hashtagia (ei 30 yleistä hashtagia).
Nimeä tiedostosi (jos lataat ne tietokoneen kautta) asiaan liittyvillä sanoilla.
6. Jaa Instagramin ulkopuolella
Jaa ristiin TikTokissa, Pinterestissä ja YouTube Shortseissa – usein sama leike tai kuva voi toimia useilla alustoilla.
Käytä uutiskirjettäsi tai kotisivujasi houkutellaksesi ihmisiä profiiliisi.
Tee yhteistyötä lehtien, blogien tai muiden valokuvaajien kanssa, jotka voivat linkata Instagram-tiliisi.