Selfie Oscar-gaala 2014

Kuva vuoden 2014 Oscar-gaalaan osallistuneista julkkiksista on jaettu yli kolme miljoonaa kertaa Twitterissä.

Historiallinen kuva: selfie löi kaikki ennätykset

Tämä selfie sai Twitterin nurin 20 minuutiksi vuonna 2014. Se sai myös Time Magazinen asettamaan sen 100 kaikkien aikojen merkityksellisimmän kuvan listalle. Lue menestyskuvan tarina täältä.

keskiviikko 9. toukokuuta 2018

Oscarien jako on vuosien mittaan tuottanut useita ikimuistoisia hetkiä. 

Monet muistavat esimerkiksi italialaisen ohjaajan Roberto Benignin, joka kömpi tuolirivien yli silkasta ilosta, tai Halle Berryn puheen, jonka hän piti voitettuaan ensimmäisenä afroamerikkalaisena naisena parhaan naisnäyttelijän palkinnon.

Myös vuodelta 2014 muistetaan tärkeä hetki, joka kuitenkin oli hieman erilainen kuin perinteiset pitkät puheet tai riemunosoitukset. Kyseessä oli tapaus, josta tuli uuden digiajan kilometripylväs.

Kesken pienoispatsaiden jakoa juhlan emäntänä toiminut Ellen DeGeneres nimittäin siirtyi lavalta yleisön keskelle ja hätisteli koko joukon kuuluisia näyttelijöitä yhteiseen selfie-kuvaan.

Vasemmalta lukien takarivissä tilasta taistelevat Channing Tatum, Julia Roberts, Kevin Spacey, Brad Pitt, Lupita Nyong’o ja Angelina Jolie, ja edessä vasemmalta lukien Jared Leto, Jennifer Lawrence, Meryl Streep, Ellen DeGeneres, Bradley Cooper, joka pitelee puhelinta, sekä Peter Nyong’o Jr, ja kaikki nojaavat toisiinsa näkyäkseen kuvassa.

Lue myös: Näin saat selfien onnistumaan

Miljoonia twitter-jakoja

Kuva itsessään ei ole mitenkään poikkeuksellinen muuten kuin runsaan julkkisvalikoimansa ansiosta. Kuvasta teki erityisen se, mikä tapahtui kuvan oton jälkeen ja mikä sai Time Magazinen asettamaan sen 100 kaikkien aikojen merkityksellisimmän kuvan listalle.

Ellen DeGeneres nimittäin latasi kuvan sosiaaliseen mediaan, Twitteriin. Ja silloin alkoi tapahtua. Puolessa tunnissa kuvaa oli jaettu 779 295 kertaa. Se oli ennätys, ja Twitter meni nurin 20 minuutiksi. Tv-lähetyksen loppuessa jakoja oli jo yli kaksi miljoonaa ja uudelleentwiittauksia yli 3,4 miljoonaa kappaletta.

Kuva oli myös hyvää mainosta Samsungille, jonka puhelimella kuva otettiin. On epäselvää, tapahtuiko kuvaaminen suunnitellusti, mutta yritys on myöntänyt, että kuvan mainosarvo voi olla jopa lähemmäs miljardi euroa.

Time Magazinen lista "The Most Influential Images of All Time" löytyy tästä.

> Olemme koonneet parhaita valokuvia ympäri maailmaa omaan galleriaamme, josta voit käydä hakemassa innostusta omaan kuvaukseesi

Ehkä sinua kiinnostaa...

Saat jännittävää sisältöä suoraan sähköpostiisi!