Facebookin, Instagramin, Twitterin ja TikTokin yleistyessä viime vuosikymmenen aikana syntyi uusi nimitys henkilöille, jotka markkinoivat tavaroita tai levittävät viestejä sosiaalisessa mediassa– nimittäin influensseri eli somevaikuttaja.
Mutta mitä tarkalleen ottaen tarkoittaa, kun valokuvaaja on influensseri?
Tässä artikkelissa tarkastelemme sitä tarkemmin ja vastaamme tavallisimpiin kysymyksiin siitä, mitä influensserina toimiminen tarkoittaa.
Mikä influensseri on?
Influensseri on henkilö, jolla on paljon seuraajia sosiaalisessa mediassa ja jolle saatetaan maksaa (epäsuorasti) tuotteen, viestin tai vastaavan mainonnasta postauksissaan.
Influensseri on siis henkilö, joka käyttää seuraajaverkostoaan esimerkiksi Instagramissa, Facebookissa tai TikTokissa levittääkseen sanomaa tai markkinoidakseen tuotteita, kuten kameroita ja objektiiveja.
Influensseri tulee englanninkielisestä sanasta vaikuttaminen, ja kyse on siis somevaikuttamisesta.
Influensseri voi myös vaikuttaa muihin henkilöihin esimerkiksi bloggaamalla tai videobloggaamalla (vloggaamalla) omien verkkosivustojensa tai muiden verkkosivustojen sisällöstä.
> Lue myös:Mikä on TikTok?
Kuka voi olla influensseri?
Kaikki voivat olla influenssereita, mutta se vaatii yleensä suurta seuraajamäärää, sillä yritykset, jotka ottavat yhteyttä influensseriin, haluavat tavoittaa mahdollisimman paljon ihmisiä.
Jokainen voi siis olla influensseri, mutta yleensä se tulee sosiaalisessa mediassa saavutetun menestyksen myötä.
On luultavasti harvinaista, että juuri influensseriksi pääseminen olisi tärkein motivaatio saavuttaa suosiota sosiaalisessa mediassa.
Yleensä on pikemminkin niin, että joku haluaa kertoa esimerkiksi valokuvauksesta, ja saavutettuaan riittävän paljon seuraajia saa mahdollisuuden tulla influensseriksi.
> Lue myös: Näe maailman valokuvauksellisimmat kadut
Miten tulla influensseriksi?
Ensimmäinen askel matkalla influensseriksi on rekisteröityminen yhteen tai useampaan sosiaaliseen mediaan.
Seuraavaksi valitset, millaista sisältöä haluat jakaa profiilissasi.
Monet suurimmista valokuvaajista ovat myös tiettyjen kameramerkkien lähettiläitä ja siten influenssereita.
Se tarkoittaa, että he saavat joko rahaa tai ilmaisia laitteita, kun he kertovat kuvaamisen yhteydessä, miten hyviä tuotteet ovat.
Kaikilla kameramerkeillä on itse asiassa lähettiläitä – tai influenssereita – jotka mainostavat uusia laitteita.
Mistä voit tietää, että sosiaalisessa mediassa työskentelevä henkilö on influensseri?
Ajan myötä on tullut yhä selkeämmäksi, milloin on kyse maksetusta sisällöstä.
Influensserien sisällössä on usein merkintä "maksettua sisältöä" tai "mainos" tai "kaupallinen yhteistyö".
Influensserin on itse asiassa tehtävä selväksi, että kyse on maksetusta sisällöstä.
Se on osa markkinointilainsäädäntöä, jonka tarkoituksena on helpottaa hyvien ohjeiden ja mainonnan erottamista sosiaalisessa mediassa.
> Lue myös: Mikä on Instagram Reels?
Mitä influensseri tekee?
Influesseri jakaa sisältöä ja mainostaa sitä.
Mainonnan kohteena voi olla esimerkiksi Sonyn tai Canonin uusin kamera.
Usein niin tapahtuu kun yritykset, organisaatiot ja tuotemerkit ottavat yhteyttä ja tarjoavat tuotteita, ilmaisia näytteitä ja rahaa brändin mainostamisesta.
Joskus siitä saa kiinteän palkkion, toisinaan provisiopalkan.
> Lue myös: Kymmenen värikästä kaupunkia, jotka haluaisimme kuvata
Kuinka monta seuraajaa tarvitaan voidakseen kutsua itseään influensseriksi?
Kun yritykset etsivät tuotteitaan mainostavia henkilöitä, ne jakavat yleensä ihmiset kolmeen ryhmään.
Karkea jako on mikro, makro ja mega sen mukaan, kuinka monta seuraajaa yksittäisellä henkilöllä on.
Yksittäisen henkilön seuraajien määrä vaikuttaa siihen, kuinka paljon rahaa hän voi saada esimerkiksi Nikonin tai Fujifilmin kanssa solmitusta sopimuksesta.
Mikroinfluensserilla on yleensä alle 50 000 seuraajaa.
Mikroinfluensserin etuna on, että hän on usein lähempänä seuraajiaan, ja häneen luotetaan usein enemmän.
Makroinfluensserilla on jopa 500 000 seuraajaa. Influensseri, jolla on niin paljon seuraajia, voi vaatia enemmän rahaa yrityksiltä, koska hän tavoittaa paljon suuremman yleisön.
Megainfluensserilla on yli miljoonaa seuraajaa, ja siten suuri yleisö.
> Lue myös: 10 droonivideota, jotka loksauttivat leukamme
Ketkä valokuvaajat ovat myös influenssereita?
Itse asiassa monet valokuvaajat mainostavat tiettyjä tuotteita maksua vastaan.
He eivät useinkaan kutsu itseään influenssereiksi, vaan lähettiläiksi.