Moottoripyörä, joka kuvattiin illalla pitkällä valotusajalla

Miten vältät sen, että toimintakuvasi muistuttavat toisiaan ja muiden kuvia? Kerromme vinkkimme.

© Alejandro Ceresuela

3 keinoa kiintoisiin toimintakuviin

Juttelimme espanjalaisen moottoriurheilukuvaajan Alejandro Ceresuelan kanssa, joka on MotoGP:n virallinen valokuvaaja. Tässä saat hänen parhaat vinkkinsä kiintoisien ja erilaisten toimintakuvien ottamiseen.

keskiviikko 30. kesäkuuta 2021 teksti Sarah Marie Winther

Alejandro Ceresuela on syntynyt bensaa suonissaan, ja vuosikymmen sitten hän päätti tehdä rakkaudestaan moottoriurheiluun ammatin. 

Juttelimme espanjalaisen valokuvaajan kanssa, joka etsii aina uusia, mielenkiintoisia tapoja kuvata ajajia. Näin hän saa aikaan kuvia, jotka erottuvat muista.

Alla on hänen kolme parasta vinkkiään, joiden avulla saat kuviin vaihtelua – olitpa sitten kuvaamassa moottoripyöriä, kilpa-autoja, maastopyöriä tai jotakin muuta. 

1. Käytä etualan kohteita

Yksi keino, jolla Ceresuela loihtii kuviinsa mielenkiintoisia sommitelmia, on käyttää etualalla elementtejä, jotka jäävät täysin terävyysalueen ulkopuolelle hänen käyttämillään pitkillä polttoväleillä. 

Hän voi esimerkiksi kuvata aidan pienen reiän läpi, jolloin aitaelementti kehystää kuvan, tai sijoittua yleisön keskelle, jolloin yleisöstä tulee epäterävä, värikäs massa kuvan alareunaan.

Joskus hän voi sijoittaa kuvan sivulle lepattavan lipun tai ottaa valokuvia mekaanikon varikolle jättämän työkalun läpi. 

> Lue myös: Näin otat upeita urheilukuvia

Moottoripyörä kuvattuna aidan pyöreän reiän läpi

Ceresuela sai reiän läpi kuvaamalla erilaisen kuvan, jota on katsottava hieman pidempään ymmärtääkseen, mitä siinä on tekeillä. 

© Alejandro Ceresuela

2. Etsi matala kuvakulma

Ceresuela voi kisoja kuvatessaan kyykistyä saadakseen niin matalan kuvakulman, että etualalla oleva maa peittää esimerkiksi pyörän puoliksi. 

Näin sommitelmasta saadaan kiinnostava, ja jos paikalla on esimerkiksi pensaita ja muuta kasvillisuutta, ne voivat peittää rujon ja vähemmän kuvauksellisen maan. 

Tätä menetelmää voidaan käyttää myös kilparadalla, jonka aitaelementistä voi saada kiinnostavan metallinhohtoisen etualan, jos kameran kuvakulmaa lasketaan hieman. 

> Lue myös: Neljä suodatinta, jotka jokaisen valokuvaajan on tunnettava

Moottoripyörä kuvattuna matalasta perspektiivistä

Ceresuela käytti etualan pensaita ja pitkää valotusaikaa, jolloin tuloksena oli mielenkiintoinen kuva tavallisesta tilanteesta ralliteillä.

© Alejandro Ceresuela

3. Käytä erityisen pitkiä valotusaikoja

Kaikki moottoriurheilua kuvanneet ovat varmasti joskus kokeilleet 1/100 sekunnin valotusaikoja tai niillä main, jotta taustaan tulisi panoroitaessa liike-epäterävyyttä.

Ceresuela käyttää silloin tällöin myös huomattavasti pidempiä valotusaikoja korostamaan muotoja, liikkeitä ja vilskettä. Pitkällä valotusajalla syntyy varsinkin kilparadalla aivan erilainen kuva kuin lyhyellä. 

Joskus se kuitenkin onnistuu erittäin hyvin. Alla oleva kuva otettiin varikolla yhden sekunnin valotusajalla. 

> Lue myös: Valokuvien varmuuskopiot varmasti

Kuva otettiin pitkällä valotusajalla kilpailun varikolla

Yhden sekunnin valotusaika korosti mekaanikkojen erityisen hektistä tunnelmaa varikolla. 

© Alejandro Ceresuela

Digikuvan suuri, vauhdikas haastattelu

Digikuva-lehden numerosta 10/2021 voit lukea lisää Alejandro Ceresuelan tiestä tavallisesta vauhdikkaan moottoriurheilun fanista viralliseksi valokuvaajaksi MotoGP-sarjassa, joka on moottoripyöräilyn vastine Formula ykkösille. 

Haastattelussa Ceresuela kertoo kaiken toiminnastaan radalla, panorointitekniikastaan ja siitä, miksi hän toivoo aina sadetta. 

Ehkä sinua kiinnostaa...

Saat jännittävää sisältöä suoraan sähköpostiisi!