Yhdysvaltalainen pyöränvalmistaja Specialized on yhtenä harvoista polkupyöränvalmistajista rakentanut oman tuulitunnelin, jossa vodaan mitata kaiken mahdollisen vaikutusta ilmanvastuksen aina karvattomiksi ajelluista sääristä siihen, miten toimintakamera kannattaa sijoittaa pyöräiltäessä.
Testin tulos oli selvä: älä kiinnitä toimintakameraa kypärään. Se on huono paikka ja aiheuttaa ylivoimaisesti suurimman ilmanvastuksen. Kun vastus ja lisäpaino kohdistuvat päähän, kamera voi alkaa ärsyttää.
Kamera sijoittaminen ohjaustangon päälle on suosittua, sillä silloin kameran asetuksia on helppo muuttaa, mutta se lisää ilmanvastusta. Se on kuitenkin parempi sijoituspaikka kuin kypärä. Tuulitunnelimittauksen mukaan ohjaustangon päälle sijoitettu kamera säästää 40 km:n matkalla yhdeksän sekuntia verrattuna kypärän päälle sijoitettuun kameraan.
Paras paikka kameralle olisi suoraan ohjaustangon edessä. Tällä kiinnityksellä säästyy 14 sekuntia 40 kilometrin matkalla verrattuna kypärään sijoitettuun kameraan.
Katso Specializedin testivideo täältä: