Mustan ja valkoisen sävyjä

Mustavalkovalokuvaus on ajaton taiteenlaji, ja nykykameroilla voi taltioida valtavasti eri sävyjä, jotka voi tuoda kuvankäsittelyssä esiin henkeäsalpaavalla tavalla. Tämä opas auttaa valjastamaan kaikki harmaan sävyt käyttöön ja luomaan upeita sommitelmia.

Syvänmustat varjot, laaja sävyasteikko ja huip­puvalot, jotka hipovat puhkipalamisen rajaa, mutta jäävät juuri ja juuri sen alle. Yhdysvaltalaisen valokuvaajan Ansel Adamsin maisemakuvat ovat harkitun sävyasteikkonsa ansiosta jääneet valokuvauksen historiaan. Adams kehitti vuonna 1941 yhdessä Fred Archerin kanssa valotus- ja kehitysjärjestelmän, joka tunnetaan nimellä Zone System, vyöhykejärjestelmä. Siinä kohteen sävyt jaetaan kymmeneen vyöhykkeeseen. Järjestelmässä 0 on pikimusta ja 10 vitivalkoinen. Lähtökohtana on kohteen kontrastialueen mittaaminen valotusmittarilla ja sävyasteikon sijoittaminen vyöhykkeistöön. Tämän avulla Ansel Adams pystyi määrittelemään, miten negatiivi tuli kehittää ja edelleen vedostaa valmiiksi valokuvaksi.

Nykyisin kameran histogrammi auttaa selvittämään, onko kohteessa sävyjä sekä huippuvaloissa että varjoissa.

Ja koska monilla nykyisillä järjestelmäkameroilla voi kuvata 16-bittisiä raakakuvia, käytössä on suuri määrä harmaasävyjä. Tämän ansiosta varjoista voidaan nostaa esiin enemmän sävyjä, kun kuvataan raakakuvia.

Kuvankäsittelyllä onnistut

Kuvankäsittelyssä tulosta voi säätää monipuolisesti ohjelmien mustavalkomuunnostoiminnoilla. Esimerkiksi Elementsissä ja Photoshopissa voidaan säätää tarkasti, miten tummina tai vaaleina alkuperäisen kuvan värit toistuvat harmaasävymuunnoksen yhteydessä. Kuvan kontrastia säätämällä voidaan luoda ala- tai yläsävykuvia, joista ensimmäistä hallitsevat varjot, toista vaaleat sävyt.

Yksi värikuvauksen nyrkkisäännöistä on vastavalon välttäminen. Mustavalkokuvaan vastavalon huippuvalot sopivat hyvin.

Seuraavilla sivuilla neuvotaan, miten valitaan mustavalkokuvan kohde ja miten mustavalkomuunnos kannattaa tehdä, jotta harmaasävyjä hallitsisi kuvaaja eikä ohjelma.

Kuvaustekniikka

Kohdetta seurattiin kameralla, joten vaunut toistuvat terävinä ja tausta epäterävänä.

Valotusaika oli 1/15 sekunti, minkä ansiosta liike näkyy hevosen jaloissa ja taustassa.

Valotusajan esivalintaa käytettiin, jotta saataisiin sopivasti liike-epäterävyyttä.

Jatkuva tarkennus seurasi hevosta ja vaunuja samalla kun kameralla panoroitiin.

Tarvikkeita

Valon vaimentaminen: Harmaasuodin eli ND-suodin (Neutral Density) vähentää valon määrää. Sen avulla voidaan käyttää pidempiä valotusaikoja päivänvalossa esim. liike-epäterävyyttä tavoiteltaessa. Säädettävän suotimen tummuutta säädetään kääntämällä rengasta. Esimerkiksi Cokin NDX 2-400 -suodin 67 mm:n kierteeseen maksaa noin 99 euroa.

Laadukas muunnos: Nik Silver Efex Pro 2 on tunnetuin mustavalkomuunnosohjelma. Se toimii plug-in-laajennuksena mm. Elementsissä. Sillä voi säätää tarkasti sävyjä ja lisätä halutun määrän rakeisuutta. Ohjelma auttaa myös Adamsin järjestelmän soveltamisessa. Ohjelman saa osana 8 liitännäisen pakettia, joka maksaa 149 euroa.

Heijastukset pois: Lehvästön ja veden heijastukset voi poistaa polarisaatiosuotimella, jollaisen saa vajaalla 100 eurolla.
Katso etsimeen ja käännä samalla suotimen ulointa osaa, kunnes heijastukset häviävät. Ota sitten kuva.

Sopivia kohteita mustavalkokuviin

Metsä: Vankkaoksaiset latvukset ja säiden pieksämät keloontuneet rungot ovat hyviä kohteita. Tarkkaile myös oksaston läpi siivilöityvää valoa.

Muotokuvat: Mustavalkoisessa muotokuvassa keskitytään kasvojen ilmaisuvoimaan. Ihon uurteet ja sävyt ja silmien pilke ovat kuvan rakennusaineksia. Korosta kasvojen muotoja sivuvalon luomilla varjoilla ja huippuvaloilla.

Kaupunkinäkymät: Etenkin pimeän laskeuduttua kaupungin valojen ja tummien katujen kontrasti on suuri. Lähde liikkeelle myös sadesäällä ja tarkkaile sateen jälkeen märkien katujen heijastuksia.

Nostalgia: Hevosrattaat, purjelaivat ja vanhat autot ovat luontevia mustavalkokuvien kohteita. Sommittele kuva niin, että mainoskyltit ja arkkitehtuuri eivät paljasta, että kuva on otettu tällä vuosituhannella.

Kuvaustekniikka

Kuvassa on käytetty 24 millin laajakulmaobjektiivia. Kamera on tärähtämisen välttämiseksi kiinnitetty tukevaan jalustaan.

Kuva on otettu illalla sellaiseen aikaan, kun taivas ei ole vielä aivan musta. Sen ansiosta siinä on kuvassa vielä harmaasävyjä.

ISO-herkkyys säädettiin arvoon 100, jotta kuvaan ei tulisi kohinaa. Kuvaa valotettiin peräti kymmenen sekuntia.

Kuvankäsittelyssä on jonkin verran tummennettu sinistä sävyä ja voimistettu punaisia sävyjä. Kuvaa on rajattu alhaalta ja ylhäältä.

Hyödynnä kameran koko dynamiikka

Kameran valikoiden avulla voi säätää kameran kuvanmuodostuksen sellaiseksi, että saadaan mahdollisimman sävykkäitä mustavalkokuvia. Ohessa esitellään viiden suurimman kameramerkin niitä säätöjä, joiden avulla parannetaan suurten kontrastien hallintaa. Kun kuvataan raakakuvia ja muunnetaan ne kameravalmistajan omalla ohjelmalla, se ottaa muunnoksessa huomioon myös nämä säädöt.

Canon Paina Menu-painiketta ja valitse valinnaiset toiminnot. Valitse C.Fn II: Kuva ja kohta 3, Ensisijainen huippuvalotoisto. Paina SET-nappia ja valitse sen jälkeen kohta 1: Käytössä. Paina sitten taas SET.

Nikon Nikonin D-Lighting-säätöä käytetään kuvanoton jälkeen. Paina toistopainiketta ja valitse kuva. Paina OK ja valitse D-Lighting. Valitse nuolipainikkeilla esim. arvo Suuri. Paina OK ja tallenna painamalla OK.

Fujifilm Fujifilmin kameroissa on hyviä vanhaa filmiä simuloivia kuvaustoimintoja. Paina Menu-painiketta, siirry kohtaan Kuvanlaatuasetukset, valitse luettelosta esim. Tri-X 400 ja paina OK.

OM System Olympuksen kameroissa dynamiikkaa laajennetaan lisäämällä kontrastia. Paina Menu, valitse Kamera 1 ja sen jälkeen Kuvatila ja käyttäjän määritykset. Valitse nuolinäppäimillä Kontrasti ja valitse arvo +1. Paina OK.

Sony Paina nappia FN ja valitse DRO/Autom. HDR, jolla parannetaan dynamiikkaa. Valitse nuolinäppäimillä arvoksi D-alueen optimointi Lv3. Lopeta säätö painamalla navigointivalitsimen keskellä olevaa nappia.

Muunto harmaasävyiksi

Elementsissä on hyvä työkalu mustavalkomuunnoksen tekemiseksi. Muunnoksessa voi säätää, miten tummana tai vaaleana kukin väri toistuu. Valitse valikosta Enhance (1) ja Convert to Black and White… (2). Esiin tulee ikkuna, jossa voi säätää, miten punainen, vihreä ja sininen muunnetaan harmaasävyiksi. Lisäksi voi säätää kontrastia (3). Ohjelmassa on omat asetuksensa muun muassa muotokuville ja maisemakuville (4).

Kuvaustekniikka

Kamera oli kiinnitetty jalustaan. Objektiivi tarkennettiin käsin äärettömään.

Valotusajaksi säädettiin aikavalotus B(ulb). Aukko oli suhteellisen pieni.

Lankalaukaisimen avulla pidettiin laukaisinta painettuna, kunnes salama iski.

Heti kun salama oli iskenyt, vapautettiin laukaisinpainike lankalaukaisimella.

Kaikki sävyt mukaan mustavalko-HDR

Kun kuvataan suurikontrastista kohdetta ja halutaan kuvaan runsaasti sävyjä sekä hyvin toistuvat huippuvalot ja syvät varjot, kannattaa kokeilla HDR-menetelmää. Sillä kuvaan saadaan suuri dynaaminen alue niin, että huippuvalot eivät pala puhki ja tummimmissakin varjoissa voi erottaa sävyjä.

Useilla kameroilla voi kuvata suoraan HDR-kuvia, jolloin kamera ottaa useita eri tavoin valotettuja kuvia peräkkäin ja sulauttaa ne sitten yhdeksi kuvaksi.

Saman voi tehdä Photoshopissa, jos ottaa eri tavoin valotetut kuvat itse. Joissakin kameroissa on sitä varten erityinen haarukointitoiminto. Näin saa sävyjä piirtymään esiin korkeimpiin huippuvaloihin ja syvimpiin varjoihin. Photoshopissa valitaan valikosta File, Automate ja Merge to HDR-PRO.

Kuvan sävymaailmaa hallitsee tummien runkojen ja vaaleiden auringonsäteiden kontrasti.

Sopivaa kohdetta varovasti ylivalottamalla saadaan aikaan niin sanottu yläsävykuva.

Kuva on valaistu alhaalta. Tumma paita ja kasvojen vaaleus sopivat harmaasävykuvaan.

Valitse oikea muuntotapa

Jos mustavalkomuunnos tehdään pelkästään säätämällä värikylläisyys nollaan tai muuttamalla kuva oletusarvoin RGB-kuvasta harmaasävykuvaksi, tulos on lattea. Siksi kunkin värin muunnos harmaasävyiksi pitää säätää erikseen.

toimituksen 5 parasta vinkkiä

Vaikka tavoitteena on mustavalkokuva, ota kameralla kuitenkin värikuvia. Silloin voit säätää itse esimerkiksi sinisen taivaan tummuuden ja punaisen tiiliseinän vaaleuden.

Pilvisellä säällä voi tutkailla pintarakenteita, kuten kivi­seinien lohkeilleita rappauksia. Säädä valotus histogrammin avulla, jotta saat mahdollisimman paljon sävyjä talteen.

Kannattaa ehdottomasti kuva­ta raakakuvia. Silloin kuvassa on enemmän sävyportaita, joten kuvaan on helpompi saada mustasta valkoiseen ulottuva sävyasteikko.

Älä arastele rakeita. Säädä tarvittaessa ISO-herkkyyttä rohkeasti suuremmaksi. Perinteiset mustavalkokuvat ovat usein rakeisia. Värikuvan ruma värikohina haittaa mustavalkokuvissa vähemmän.

Vältä salaman käyttöä, kun kuvaat mustavalkoisiksi muunnettavia kuvia, sillä salamavalo saa huippuvalot helposti palamaan puhki. Varo myös rumia heittovarjoja.