Vuoden valokuvaaja 2022
Australialainen Adam Ferguson voitti tämän vuoden valokuvaajan tittelin valokuvasarjallaan, jossa pakolaiset odottavat Yhdysvaltojen rajan ylittämistä.
Pakolaiset ottivat kuvat itse kaukolaukaisimella, ja Adam Ferguson päätti kuvata mustavalkoisena.
Tuomarit arvioivat yhteensä 344 000 kilpailutyötä yli 200 maasta ja alueelta.
Se ei todellakaan tee Adam Fergusonin saavutuksesta vähemmän vaikuttavaa.
Kuvan nimi on Migrantes 09.
> Lue myös:Osallistu Digikuvan valokuvakilpailuun. Parhaat kuvat julkaistaan lehdessä.

Vuoden dokumenttiprojekti
Dokumenttikategoriassa voittaja on tanskalainen Jan Grarup, joka on dokumentoinut Venezuelan talouskriisin yhteiskunnallisia seurauksia.
Jan Grarup on kiertänyt yli 30 vuoden ajan maailman polttopisteitä ja viimeksi Etelä-Amerikassa näyttääkseen miten 8,5 miljoonaa ihmistä tarvitsee kiireellistä apua.
Venezuelan taloudellinen romahdus vaikuttaa koko Etelä-Amerikkaan, ja monet jäävät ilman hätäapua, suojaa, puhdasta juomavettä tai ruokaa – ja lapset maksavat siitä korkeimman hinnan.
Vuonna 2015 Digikuva haastatteli Jan Grarupia, joka kertoi maailman arvaamattomien polttopisteiden valokuvaamisesta.
Tämän kuvan nimi on Venezuelan Migrant, Colombia 6.

Arkkitehtuurin ja muotoilun voittaja
Kroatialainen Domagoj Burilović voitti tämän kategorian valokuvillaan, joissa näkyy useita hylättyjä taloja Kroatian Slavoniassa.
Koko Itävalta-Unkarin valtakunnasta asukkaita tuli Slavonian kyliin 1800-luvulla, mutta nykyään talot ovat hylättyjä, koska asukkaat ovat lähteneet alueelta etsimään parempaa elämänlaatua muualta.
Taakse jäi hienoja vanhoja taloja, jotka hitaasti kuolevat luontoon.
Kuvan nimi on Dorf 7.

Vuoden maisemakuvaaja
Italialainen valokuvaaja Lorenzo Poli voitti maisemakuvakategorian.
Tässä kuvassa näkyy asumiskelvoton tuliperäinen autiomaa ylängöllä Islannissa.
Ilmasto-olosuhteet ovat niin karut, ettei villieläimiä tai muuta kasvillisuutta esiinny suurimpana osaa vuodesta.
Italialaisen valokuvaajan kuvien yhteisenä nimittäjänä ovat maisemat, joissa ei ole juuri mitään elämää, mutta joissa luonto tekee hiljaa tuloaan ja muuttaa maiseman täysin.
Kuvan nimi on Bare Land.
> Lue myös:Neljä menetelmää erilaisten maisemavalokuvien ottamiseen

Unkarilainen valokuvaaja Milan Radisics vietti yli kahdeksan kuukautta metsän keskellä sijaitsevan kesämökkinsä ikkunan ääressä, jossa villieläimet olivat ainoat naapurit.
Valokuvaajan luona vieraili usein sama kettu, jonka hän kuvasi kerta toisensa jälkeen.
Tuloksena syntyi hauska sarja, jossa esitellään tapaaminen ketun kanssa erilaisissa tilanteissa.
Kuvan nimi on Observing Fox.
