Olemme jättäneet hyvästit vuodelle, joka oli monin tavoin täysin erilainen kuin odotimme.
Kuten monet muutkin, me Digikuvan toimittajat jouduimme lykkäämään suunniteltuja matkojamme ja samalla kuvauselämyksiä, mutta se ei tarkoita sitä, ettemmekö olisi kuvanneet.
Jotkut meistä onnistuivat poistumaan kotimaasta ennen rajojen sulkeutumista, kun taas toiset ovat kuvanneet kodeissaan, ulkona ja missä tahansa, missä kuvattavaa ilmaantui eteen.
Alla on muutama mielestämme onnistunut kuva, jotka otimme vuonna 2020.
Ruskakuva kotimaisemissa
Digikuvan Suomen-numeron toimittaja Markku Seppänen oli jo pitempään halunnut ikuistaa kotikaupungissaan Joensuussa sijaitsevan upean Aavarannan auringonlaskun.
Eräänä pilvettömänä lokakuun iltana, parhaan ruskan aikaan se onnistui parin epäonnistuneen kokeilun jälkeen.
Seppänen otti kuvan joitain vuosia vanhalla Nikon D750 -peilijärjestelmäkamerallaan jalustalta sekä koosti sen Lightroomin HDR-tekniikalla viidestä valotuksesta. Lopuksi hän maalasi metsään mm. lisää terävyyttä ja valoisuutta Adjustment Brush -siveltimellä.
> Lue myös: 5 vinkkiä hyviin maisemakuviin

Kätkemistemppu Photoshopilla
Toimittajamme Sarah Marie Winther vietti Roomassa pari viikkoa, ennen kuin rajat sulkeutuivat ja lennot loppuivat. Hän kävi kuvaamassa Vatikaanin museon tunnetut kierreportaat.
Vaikka se koostuu kahdesta vastakkaisesta spiraalista, joissa ylös ja alas menevät eivät kohtaa toisiaan, siitä on mahdotonta saada kuvaa, jossa ei olisi ihmisiä.
Museoon ei saa tuoda jalustaa, joten hän tuki kameraa kaiteeseen ja otti muutaman kuvan täsmälleen samasta kulmasta, jolloin ihmiset olivat eri paikoissa.
Jälkeenpäin hän kloonasi heidät pois Photoshopilla ja tällä menetelmällä sai aikaan täysin ihmisistä puhtaan kuvan kierreportaista.
> Lue myös: Näin poistetaan häiritsevät yksityiskohdat valokuvista

Tausta todella pehmeäksi
Kun saimme Canon EOS R5:n testattavaksi viime kesänä, tekniikkatoimittajamme Kristoffer Engbo pääsi kokeilemaan sitä tunnin ajaksi, ennen kuin se piti antaa kollegalle. Kamerarungon mukana Canon oli lähettänyt valovoimaisen RF 50 mm F1.2L USM -objektiivin.
Yhdistelmä on todella mukava mutta kallis. Engbo näki kadulla kukkia yksitoikkoista betoniseinää vasten. Suuren F1,2-aukon avulla hän pystyi kuitenkin hämärtämään ruman seinän kokonaan, ja vaikka tuuli vähän, automaattitarkennus pystyi helposti tarkentamaan kukkaan.
Suuren valovoiman ansiosta minun oli mahdollista käyttää 1/2500 sekunnin suljinaikaa herkkyydellä ISO 100.
> Lue myös: Miten saan kuvaan pehmeän taustan?

Sinisen hetken upeat värit
Tämän kuvan otti toimittajamme Poul Siersbæk alkusyksystä Hampurissa, juuri ennen kuin rajat suljettiin koronaviruspandemian takia. Siersbæk oli juuri katsonut upeaa auringonlaskua Elbphilharmonie-konserttisalin näköalapaikalta sekä kävellyt Hafencityn korttelialueen läpi, ja sininen hetki oli parhaimmillaan.
Kuvassa näkyvän pannukakkukioskin valot syttyivät yhtäkkiä levittäen väriloistoaan. Poul otti kuvan Fujifilm X-T3-kameralla ja 24 mm:n laajakulmaobjektiivilla, ja valotusajaksi piti valita 1/50 sekunti herkkyydellä ISO 3200, jotta pystyisi käyttämään keskisuurta aukkoa F8. Suurin haaste oli pitää ohikulkijat poissa kuvasta.
> Lue myös: 5 kuvausvinkkiä sinisiin hetkiin
Lisää kuvia paperilehdessä
Digikuvassa nro 2/2021 on lisää toimittajiemme ottamia valokuvia taustatarinoineen.
Voit myös lukea, mitä me Digikuvassa toivomme tämän vuoden tuovan mukanaan liittyen valokuvaukseen ja välineistöön.
