Jos olet käynyt kamerakaupassa – joko kivijalka- tai verkkokaupassa – parin viime vuoden aikana, olet saattanut törmätä cashback-käsitteeseen ja sen tuomiin säästöihin.
Mitä cashback tarkoittaa?
Kun tuotteeseen liittyy cashback, siitä voi saada tietyn prosentin ostohinnasta takaisin, kunhan tuote rekisteröidään oston jälkeen.
Yleensä cashback-hyvitystä haetaan valmistajan kotisivulla. Sinne syötetään tuotteen sarjanumero ja ostajan osoite, joskus myös kuitti tuotteesta.
Se on siis eräänlainen alennus, jota ei anneta kassalla. Jotkin valmistajat siirtävät rahat ostajan tilille, toiset lähettävät maksukortin, jolla on rahaa.
> Lue myös: Parhaat kamerat juuri nyt
Miksi yritykset eivät vain anna suoraa alennusta?
Ensinnäkin alennuksia tarjoaa valmistaja, ei jälleenmyyjä. Kun asiakas ostaa cashback-tuotteen, myymälä saa tuotteesta edelleen täyden hinnan.
Toiseksi, se on kannattavampaa valmistajalle, sillä moni asiakas ei vain tule hakeneeksi alennusta. Valmistaja saa siis täyden hinnan tuotteesta samalla, kun se voi mainostaa alennettua hintaa.
Kolmanneksi, normaali alennus ei anna valmistajille asiakkaan yhteystietoja. Rekisteröinnin jälkeen asiakas on tietokannassa ja hänelle voi mainostaa tuotteita suoraan.
> Lue myös: Valitsisinko peilittömän vai peilikameran?
Miksi cashback kannattaa?
Se saattaa kuulostaa vain valmistajan temppuilulta, mutta ostajan kannattaa seurata, voiko tuotteista saada cashback-hyvitystä.
Kun kuvaaja ostaa vain varusteita, joihin on jo päättänyt investoida ja muistaa rekisteröidä ostoksensa, voi usein saada paremman alennuksen kuin Black Friday -tarjouksista.
Juuri nyt Canon antaa esimerkiksi 400 euron cashback-hyvityksen Canon EOS R5 -rungosta. Helpointa on tarkistaa valmistajien omat kotisivut ja etsiä sitten tuote omalta jälleenmyyjältä.
> Lue myös: Suuri objektiiviopas