10 valokuvaussääntöä rikottavaksi

Valokuvauksen kultaisten sääntöjen avulla saa hienoja valotuksia, onnistuneita rajauksia ja luonnolliset värit. Mutta sääntöjä voi myös rikkoa, ja tässä tuleekin 10 sääntöä, joita rikkomalla saa kiinnostavia ja toisenlaisia kuvia.

Oranssinhohtoinen auringonlasku

Valokuvauksen perussääntöjä pitää joskus uskaltaa rikkoa. Esimerkiksi valkotasapainon ei aina tarvitse olla neutraali – värivirhe voi tehdä kuvasta kauniin.

© Shutterstock

Aloittelevalle valokuvaajalle jaellaan eri puolilta neuvoja siitä, miten pitää – tai paremminkin, miten ei saa kuvata.

Alussa ne ovat paikallaan ilmeisten kuvausvirheiden välttämiseksi, mutta ajan ja taitojen karttumisen myötä säännöistä voi tulla myös rasite. Joskus voi sääntöjä rikkomalla nimittäin saada hyviä, toisenlaisia valokuvia.

1. (Älä) kuvaa vastavaloon

Vastavalosta koituu ongelmia kameran automaattiselle valotusmittarille, ja huippuvalokohdat palavat puhki ja varjot tummuvat mustiksi. Vastavalokuvat saa onnistumaan niin, että kuvaa vasten aurinkoa ja säätää valotuksen täysin itse.

Puita vastavalossa

Vastavalokuvissa aurinko palaa lähes aina puhki, joten sen ei pidä antaa peittää suurta osaa kuva-alasta. Laajakulma on yksi ratkaisu.

© Shutterstock

2. (Älä) ota muotokuvia laajakulmalla

Laajakulmaobjektiivi korostaa etualaa ja vääristää hassusti, mutta mene rohkeasti vastavirtaan, niin saat jännittäviä otoksia.

Low-key- eli alasävykuva

Histogrammin mukaan tämä kuva on auttamattomasti alivalottunut, mutta tässä tapauksessa tekninen alivalottaminen on suorastaan välttämätöntä.

© Shutterstock

3. (Älä) salli varjojen ja valojen turmeltua

Valokuvauksen perussäännön mukaan histogrammin avulla täytyy varmistaa, että kuvan tummat alueet eivät mustu umpeen eivätkä vaaleat alueet pala puhki valolla. Mutta kirkkaiden ja tummien sävyjen ylikorostamisella saadaan toisaalta aikaan upeita yläsävy- tai alasävykuvia.

4. (Älä) käytä suuria ISO-arvoja

Suuri ISO-herkkyys on ollut synonyymi värikohinalle ja rakeisuudelle, joten sellaista voi käyttää vain hätätilanteessa. Tämä sääntö on vanhentunut, sillä nykyisillä peilijärjestelmäkameroilla saa hyvälaatuisia kuvia vielä ISO 12 800:lla, ja rakeisuutta voidaan myös hyödyntää.

5. (Älä) kuvaa kovassa auringonvalossa

Kokeneet valokuvaajat jaksavat muistuttaa, että sinun on syytä pidättyä ottamasta valokuvia keskellä kesäisen kirkasta päivää. Aurinko paistaa silloin korkealta ja muodostaa kovia, jyrkkiä varjoja. Toisaalta silloin värit toistuvat selkeinä ja kylläisinä.

6. (Älä) riko kolmasosien sääntöä

Valokuvausraamattujen mukaan kolmasosien säännön rikkominen – tärkeimpien elementtien sommitteleminen kuvan keskelle – on kardinaalimunaus. Unohda tämä, kun haluat symmetrisiä kuvia.

Symmetrinen kuva museosta

Diagonaalit linjat johdattavat katseen kuvan tärkeimpään osaan. Kuva on pietarilaisesta museosta, ja kuvan pääkohde on keskellä.

© Shutterstock

7. (Älä) aiheuta ääriviivojen vääristymistä

Tämä sääntö pätee arkkitehtuurikuvissa, joiden tulee näyttää mittasuhteet realistisesti, mutta monille muille kuvauskohteille vääristymät antavat kaivattua dramatiikkaa.

8. (Älä) kokeile vaihtoehtoisia valkotasapainoja

Kameran valkotasapaino pyritään yleensä säätämään neutraaliksi. Moniin kuviin kuitenkin sopii toisenlainen värilämpötila. Valitse siis auringonlaskukuviin lämmin valkotasapaino.

Oranssinhohtoinen auringonlasku

Som regel går man efter en neutral hvidbalance, men fx en varm hvidbalance fungerer flot til en solnedgang.

© Shutterstock

9. (Älä) kuvaa muita kuin silmiesi korkeudela olevia kohteita

Jos kuvaan haluaa läsnäolon tuntua, vanhan totuuden nimissä kuvattavan täytyy olla kuvaajan silmien korkeudella – olipa kyseessä ihminen, eläin tai esine kuten auto. Mutta kuka määrää, että kuvista pitää huokua rauha ja läheisyys?

10. (Älä) käytä pitkiä valotusaikoja tilannekuvauksessa

Yleisen käsityksen mukaan tilannekuvien liike on pysäytettävä ja kuvattavien pitää toistua terävinä. Tämä vaatii vähintään 1/500 sekunnin valotusaikaa, mutta kun mennäänkin eri suuntaan ja kuvataan urheilua pitemmillä suljinajoilla, kuviin saadaan liikkeen tuntua.

Sumeana toistuva polkupyöräilijä

Hidas suljinaika voi tuoda toimintakuvaan dramatiikkaa – ja jos kameraa liikutetaan kuvaushetkellä hieman alaspäin, dramatiikka korostuu entisestään.

© Shutterstock